Jak požádat o odchod do starobního důchodu
O důchod musíte zažádat na správě sociálního zabezpečení. Do 90 dnů dostanete rozhodnutí s výměrem a dobou, odkdy bude důchod vyplácen. Důchod může být vyplácen prostřednictvím pošty nebo bankovním převodem.
Kde požádat o odchod do důchodu?
Žádost o odchod do důchodu přijímá okresní správa sociálního zabezpečení (pobočky). Úředníci mají na posouzení žádosti 90 dnů.
Písemné rozhodnutí o odchodu do důchodu uvádí, od kdy bude důchod vyplácen a v jaké výši. Součástí rozhodnutí je tzv. “osobní list důchodového pojištění” s přehledem odpracované doby, náhradní doby pojištění a započítaných výdělků. Námitku proti rozhodnutí lze podat do 30 dnů ode dne doručení.
Co přiložit k žádosti o odchod do důchodu?
- Platný občanský průkaz, u cizinců pas nebo povolení k pobytu.
- Vhodné další doklady dokazující studium (vysvědčení, index), péči o dítě (rodné listy, výpisy z matriky, rozhodnutí soudů) nebo vojenskou službu (vojenská knížka, potvrzení od MPSV) - ne vše ČSSZ eviduje nebo se mohlo ztratit.
- ČSSZ neeviduje doby pojištění v zahraničí, je tak nutné si zajistit potřebné dokumenty od zahraničních úřadů.
Jak doložit odpracované roky?
Zaměstnavatelé mají od roku 2004 povinnost vyplnit každoročně evidenční list důchodového pojištění, který posílají na sociální správu a jeho kopii zaměstnanci.
Pokud nejsou evidenční listy dohledatelné, je potřeba doložit dokumenty potvrzující nárok na důchodové pojištění. Těmi mohou být
- výplatní pásky
- pracovní smlouvy
- doklady o ukončení pracovního poměru
- zápočtové listy (zaměstnavatel předá při ukončení práce)
- potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a funkčních požitků a o sražených zálohách na daň (lze získat od zaměstnavatele)
- legitimace ROH se známkami o placení příspěvků
Jak je vyplácen důchod?
Důchod je vyplácen prostřednictvím pošty nebo zasláním na bankovní účet.
Pro využití bankovního převodu je nutný vyplnit tiskopis “Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice - majitel účtu”.