Na vašem soukromí nám záleží

K zajištění funkčnosti webového Poreseno.cz používáme soubory cookies. cookies a dále k analýze Vaší návštěvnosti. Sbíráme anonymní data, která poté vyhodnocujeme za účelem optimalizace webového portálu. Více se dozvíte v podmínkách užívání.

Obsah článku

Natankování špatného paliva

Natankovat naftu do auta s benzínovým motorem nebo naopak většinou znamená nutnost zavolat odtahovou službu. Pokud záměnu zjistíte ještě během tankování nebo před nastartováním auta, může stačit vyčerpání nádrže. Oprava škod způsobených jízdou se špatným typem paliva může vyjít na tisíce až desetitisíce korun.

Dva hlavní typy spalovacích motorů - benzínový a dieselový (naftový) - vyžadují každý svůj typ paliva. Pokud se do motoru dostane špatný typ paliva, může ho to poškodit, např. dojde k zanesení svíček (u benzínových), vstřikovačů nebo poškození katalyzátoru. Škoda se může pohybovat v tisících korun, pokud jde “jen” o vyčistění svíček, až po desítky tisíc za součástky, které je potřeba celé vyměnit.

V případě benzínových motorů by tento problém neměl nastávat tak často, protože hrdlo nádrže má obvykle menší průměr než je průměr plnicí pistole. Nemusí to však platit vždy a při doplňování paliva z kanystru se to samozřejmě nepozná.

Jak poznat záměnu za jízdy?

Pokud se vám nepovede zjistit záměnu paliva už při čerpání nebo alespoň před nastartováním, což je ta lepší varianta, může se záměna paliva projevovat během jízdy následovně:

  • benzínový motor, do kterého jste nalili naftu
    • nadměrný kouř z výfuku
    • motor vynechává nebo se zastaví úplně
  • dieselový (naftový) motor, do kterého jste nalili benzín
    • nadměrný kouř z výfuku
    • bouchání v motoru při zrychlování a pomalejší zrychlování
    • svítí kontrolka motoru

Jak postupovat?

Záleží na tom, kdy si všimnete, že čerpáte nebo máte načerpaný špatný typ paliva. Pokud si toho všimnete ještě během čerpání nebo před nastartováním motoru, mohlo by stačit vyčerpat nádrž a nabrat správné palivo. Jestli jste už ale s autem vyjeli, nebo se už dokonce začaly projevovat problémy motoru, měli byste auto nechat odtáhnout do servisu.

Během čerpání nebo před nastartováním motoru

  • Hlavně nestartujte auto!
  • Vysvětlete obsluze situaci.
  • Pokud to jde, odtlačte auto na parkoviště, aby nepřekáželo.
  • Zavolejte na asistenční linku pojišťovny, kde máte sjednané povinné ručení nebo pojištění vozu.
    • Záleží na tom, zda máte v rámci svého povinného ručení nebo připojištění asistenční službu, která zajistí vyčerpání nádrže, případně i odvoz.
    • Pokud vám tuto asistenční službu pojistka nepokrývá, můžete využít placených asistenčních služeb. Cena za příjezd a vyčerpání paliva se pohybuje v řádu tisíců.

Za jízdy nebo po nastartování

  • Zastavte na bezpečném místě.
  • Zavolejte na asistenční službu pojišťovny, kde máte sjednané povinné ručení.
    • Záleží na tom, zda máte v rámci svého povinného ručení nebo připojištění asistenční službu, která zajistí odtah, případně i opravu vozidla.
    • Pokud vám tuto asistenční službu pojistka nepokrývá, můžete využít placených asistenčních služeb. Cena za samotný odtah bude v řádu tisíců, cena oprav bude záležet na míře poškození.

Více o pojištění auta.

Lze to i bez odtahu?

Za určitých okolností nemusí dojít k poškození motoru, i když s autem odjedete bez odčerpání špatného paliva z motoru. Nutno ale dodat, že je to rizikové a tím můžete způsobit větší škody, než kolik by vás stál odtah nebo odčerpání nádrže, což navíc můžete mít hrazené z pojistky.

Situace, kdy motor a palivový systém mohou (ale nemusí!) bez poškození přežít špatné palivo, předpokládají následující okolnosti:

  • Záměnu paliva si uvědomíte ještě na čerpací stanici, než odjedete.
  • Špatného paliva jste natankovali jen pár litrů, ne celou nádrž.
  • Máte spíše starší auto.
    • Nová auta, zvlášť s dieselovými motory, mají citlivější součástky a použití špatného paliva je tak pro ně škodlivější.
  • Nemáte auto v záruce.
    • V případě špatného postupu můžete o záruku přijít.

Pokud se rozhodnete riskovat poškození a s autem odjet, zkuste alespoň zmírnit možné škody následujícím způsobem.

  • benzínový motor, do kterého jste nalili naftu
    • Doplňte nádrž benzínem tak, aby v nádrži byl co nejmenší poměr nafty vůči benzínu.
    • Po cestě dotankujte nádrž benzínem vždy po spotřebování několika litrů paliva, aby se poměr nafty neustále snižoval.
  • dieselový (naftový) motor, do kterého jste nalili benzín
    • Doplňte nádrž naftou tak, aby v nádrži byl co nejmenší poměr benzínu vůči naftě.
    • Doplňte do nádrže příměsi (aditiva) zvyšující mazivost nafty. Zeptejte se na ně na čerpací stanici a postupujte podle návodu na obalu.

Pomohl vám tento článek?