Zimní a letní pneumatiky
Od listopadu do konce března je povinnost mít zimní pneumatiky, pokud je na vozovce sníh nebo námraza. Sada čtyř pneumatik stojí obvykle v řádu vyšších tisíců. Výměna pneumatik přijde zhruba na 500 Kč až 1000 Kč.
Kdy je povinnost mít zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky musíte mít, pokud byste jeli ve sněhu nebo na zmrzlé vozovce.
Konkrétně to platí pro období od 1. listopadu do 31. března, pokud na silnici, kudy pojedete, je souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led, ale i pokud se takové podmínky mohou vyskytnout během jízdy, např. jedete do horských oblastí, má podle předpovědi sněžit apod. (§40a zákona 361/2000 Sb.).
Čím se liší letní, zimní a celoroční pneumatiky
Typy pneumatik se liší použitou směsí, vzorkem na pneumatice a hlavně hloubkou dezénu, tj. drážek v pneumatice. Větší hloubka dezénu u zimních pneumatik zajišťuje, že lépe drží na sněhu nebo ledu. Ale i letní pneumatiky mají minimální předepsanou hloubku dezénu.
Variantou jsou také tzv. celoroční pneumatiky. Ty splňují podmínky pro jízdu v zimě i v létě, ale nejsou optimální pro extrémní zimní podmínky, třeba do hor. Výhodou je, že je není potřeba měnit (i když pravidelná kontrola je samozřejmě nutná).
Typ pneumatiky | Minimální hloubka dezénu (pro osobní auta) | Výhody | Nevýhody |
letní | 1,6 mm | Optimální pro teplé počasí a jízdu na dálnicích. Nižší spotřeba, než u zimních. | V zimě je nutné přezout. |
zimní | 4 mm | Optimální při jízdu na sněhu nebo námraze. | Při jízdě v letních měsících na zimních gumách je horší přilnavost pneumatik, vyšší spotřeba auta a větší oprotřebení pneu. |
celoroční | 4 mm | Není potřeba je přezouvat, fungují v létě i zimě. | Nehodí se do extrémních letních, ani zimních podmínek, stačí spíše pro jízdu po městě. |
Přezutí pneumatik vs. výměna kol
Výměna pneumatik může probíhat dvojím způsobem: buď se vymění jen samotná pneumatika, tj. stará pneumatika se sundá z disku (ráfku) kola a na disk se nasadí nová pneumatika, nebo se přemontuje celé kolo, tj. máte k dispozici dva disky kola, na kterých už jsou nasazené pneumatiky.
Výhodnější je, možná trochu překvapivě, přemontování celého kola, protože kvůli výměně samotné pneumatiky na disku je stejně potřeba sundat kolo z auta a proces sundavání a nandavání pneumatiky na disk vyžaduje speciální nástroje. Proto si můžete, při troše zručnosti, vyměnit kola svépomocí, ale přezutí samotných pneumatik na disk je svépomocí velmi obtížné.
Ceny pneumatik a přezutí
V případě pneumatik záleží hlavně na tom, jestli jsou nové nebo z druhé ruky, na jejich velikosti a značce. Přezutí v autoservisu také záleží hlavně na velikosti kol a zda vyměňujete pneumatiky na disku, nebo už máte připravené nové pneumatiky na discích. Přezutí může zahrnovat i doplňové služby, jako vyvážení kol nebo uskladnění druhého setu kol.
Orientační ceny pneumatik a služeb:
Nové pneumatiky letní (za 1 ks) | 800 Kč - 4 000 Kč |
Nové pneumatiky zimní (za 1 ks) | 800 Kč - 4 000 Kč |
Nové pneumatiky celoroční (za 1 ks) | 1 000 Kč - 5 000 Kč |
Kompletní přezutí 4 kol (pneumatiky) | 700 Kč - 1 500 Kč |
Kompletní výměna 4 kol (pokud máte pneumatiky na discích) | 400 Kč - 1 000 Kč |
Uskladnění 4 pneumatik v autoservisu na rok | 1 500 Kč - 3 000 Kč |
Zdroje: portalridice.cz, bestdrive.cz