Změna trvalého bydliště
Při změně trvalého bydliště je potřeba přihlásit se k trvalému pobytu, což uděláte na úřadě, do 60 dnů si necháte vyměnit občanský průkaz a ohlásíte změnu úřadům, zaměstnavateli a dalším institucím.
Trvalé bydliště můžete nahlásit v nemovitosti, kterou vlastníte, na základě platné nájemní smlouvy nebo se souhlasem majitele nemovitosti (souhlas ale nepotřebujete, pokud máte nájemní smlouvu).
Přihlášení k trvalému pobytu
Nejprve musíte navštívit úřad a podat přihlášení k trvalému pobytu.
Kde
- Na úřadu obce, města nebo městské části, kde budete mít nový trvalý pobyt.
Co s sebou
- občanský průkaz
- jeden z těchto dokumentů (podle toho, jestli nemovitost vlastníte nebo si ji pronajímáte):
- výpis z katastru nemovitostí, podle kterého jste vlastníkem nemovitosti
- kupní smlouvu na nemovitost
- nájemní smlouvu
- souhlas vlastníka nemovitosti s přihlášením k trvalému pobytu
- pokud chcete přihlásit také manžela, manželku nebo další spolubydlící, pak i jejich občanky a zvláštní plnou moc s úředně ověřenými podpisy (takže je lepší, když přijdete všichni, protože byste stejně museli jít na úřad nebo poštu ověřit podpisy)
- pokud chcete přihlásit své děti, pak jejich rodné listy a občanky dítěte (pokud je mají)
Kolik to stojí
- 50 Kč za každou nahlášenou osobu starší 15 let
Jak to probíhá
- Na úřadu vyplníte za každou přihlašovanou osobu Přihlašovací lístek k trvalému pobytu.
- Úředník přestřihne roh občanky (pokud nahlašujete víc osob, tak i jejich občanek).
- Dostanete Potvrzení o změně místa trvalého pobytu (za každou osobu, kterou jste nahlásili).
- Potvrzení musíte nosit spolu s občankou, dokud nedostanete nový doklad.
Nové občanské průkazy
Jakmile se přihlásíte k trvalému pobytu, musíte si do 60 dnů nechat vyměnit občanku. Každý z nově nahlášených členů domácnosti si musí novou občanku zařídit sám/sama, kromě dětí.
Kde
- na obecním úřadu obce s rozšířenou působností, v Praze na úřadu městské části nebo na Ministerstvu vnitra
Co s sebou
- dosavadní občanský průkaz (s ustřiženým rohem)
- potvrzení o změně trvalého pobytu, které jste dostali při přihlášení k trvalému pobytu
- pokud chcete udělat občanku dětem, pak jejich rodný list a dosavadní občanský průkaz (jestli ho už měli)
Jak to probíhá
- Za 30 dnů je k vyzvednutí na úřadě, kde jsem žádal/a.
- Občanku si můžete nechat poslat na jiný úřad, pokud to uvedete v žádosti a zaplatím 100 Kč.
Kolik to stojí
- Samotná výměna je zdarma.
- Poplatky platíte, pokud chcete mít občanku hotovou rychleji nebo si ji chcete nechat poslat k vyzvednutí na jiný úřad.
Více informací
Nahlášení změny zdravotní pojišťovně
Do 30 dnů od změny adresy trvalého bydliště to musíte nahlásit své zdravotní pojišťovně.
Jak to probíhá
- Každá pojišťovna může mít trochu jiný postup. Podívejte se na webové stránky své zdravotní pojišťovny nebo je kontaktujte telefonicky.
- Např. u Všeobecné zdravotní pojišťovny musíte:
- vyplnit formulář “Přihláška a evidenční list pojištěnce” (ke stažení zde), kde označíte, že nahlašujete změnu;
- odevzdat vyplněný formulář na pobočce, poslat ho elektronicky přes datovou schránku nebo přes VZP Point jako obecné podání.
Odhlášení nebo změna televizních a rozhlasových poplatků
Pokud jste platili televizní a/nebo rozhlasové poplatky a stěhujete se na jinou adresu, máte dvě možnosti:
- V případě, že pro vás i na nové adrese bude platit povinnost platit poplatky, nahlásíte změnu adresy na webu České televize nebo Českého rozhlasu v aplikaci Účet poplatníka.
- Jestli už pro vás povinnost platit nebude, např. v nové domácnosti už někdo poplatky platí nebo nebudete vlastnit televizi nebo rádio, je potřeba poplatky odhlásit. Budete muset zaslat vyplněný evidenční formulář (elektronicky nebo poštou). Formuláře jsou ke stažení na webu České televize pro televizní poplatek, na webu Českého rozhlasu pro rozhlasový poplatek.
Více o televizních a rozhlasových poplatcích.
Pokud jste v zaměstnání
Nahlaste změnu adresy trvalého bydliště svému zaměstnavateli.
Pokud pobíráte důchod
Máte povinnost nahlásit změnu adresy trvalého pobytu České správě sociálního zabezpečení.
Jak to probíhá:
- Vyplníte formulář Hlášení změny adresy nebo jména a příjmení - elektronicky nebo vytištěný, podle toho, jak ho budete podávat. Formulář je k dispozici zde.
- Formulář lze poslat přes datovou schránku nebo elektronicky přes portál ČSSZ. Případně můžete podepsaný formulář odeslat poštou na adresu kteréhokoli OSSZ, PSSZ nebo MSSZ.
Pokud jste student/ka
Jestli studujete vysokou školu, měli byste nahlásit změnu adresy trvalého bydliště. Obvykle se nahlašuje osobně na studijním oddělení fakulty nebo vysoké školy, kde studujete.
Pokud pobíráte podporu v nezaměstnanosti nebo sociální dávky
V případě, že jste hlášení na úřadu práce a pobíráte dávky v nezaměstnanosti nebo např. podporu v hmotné nouzi, musíte do 8 dnů od změny trvalého bydliště podat formulář hlášení změn.
Jak to probíhá
- Vyplníte formulář Hlášení změn - elektronicky nebo vytištěný, podle toho, jak ho budete podávat. Formulář je k dispozici zde.
- Formulář můžete odeslat elektronicky (pomocí Identity občana, Bankovní identity nebo dalších služeb) nebo vytisknout, podepsat a odeslat na adresu Úřadu práce, případně ho na pracovišti úřadu práce podat osobně.
Pokud podnikáte
V případě, že jste OSVČ, nemusíte změnu trvalého bydliště hlásit na živnostenský úřad. Zkontrolujte si ale, jestli jste neměli na staré adrese sídlo podnikání. Pokud ano a nemovitost předchozí adresy vám nepatří nebo vám její majitel nedá souhlas, pravděpodobně budete muset sídlo podnikání změnit. Když jste ale v nájmu nebo podnájmu, budete potřebovat souhlas majitele, abyste si mohli v bytě nebo domě zřídit sídlo podnikání.
Změny nemusíte hlásit ani na finančním úřadě. Finanční úřad se vám sám ozve, pokud by přesouval vaše spisy na jiné působiště v souvislosti se změnou bydliště.
Nahlášení změn bance
U každé banky, kde máte účet, úvěr nebo např. hypotéku, máte nahlásit změnu adresy trvalého bydliště.
Obvykle stačí přes mobilní aplikaci nebo přes internetové bankovnictví naskenovat novou občanku. Případně můžete s novou občankou navštívit pobočku banky.
Pokud máte auto
Pokud vlastníte nebo provozujete auto, musíte si nechat zapsat změnu bydliště do technického průkazu a nahlásit změnu pojišťovně, kde máte povinné ručení nebo havarijní pojištění. Můžete si také zažádat o parkovací oprávnění, pokud jsou v místě vašeho nového bydliště parkovací zóny pro rezidenty.
Zápis změny do technického průkazu
Na nahlášení změny trvalého bydliště máte 10 dnů.
Kde
- Kterýkoli registr vozidel (seznam zde).
Co s sebou
- doklad totožnosti (občanku nebo pas)
- velký techničák
- malý techničák (osvědčení o registraci vozidla)
Jak to probíhá
- Na úřadě dostanete formulář pro zápis změn údajů do technického průkazu, který vyplníte.
- Případně si můžete žádost o zápis změn sami sepsat předem, formát není daný.
- Předložíte dokumenty, zaplatíte poplatek a zápis by měl proběhnout na místě.
- Teoreticky je lhůta na zápis 30 dnů, ale v případě změny adresy by vše mělo být vyřízeno na počkání.
Kolik to stojí
Nahlášení změny pojišťovně
Změnu adresy trvalého bydliště musíte nahlásit pojišťovně, u které máte povinné ručení nebo další pojištění, např. havarijní. Pokud máte další pojištění vozu u jiné pojišťovny, než u které máte povinné ručení, musíte nahlásit změny i tam.
Jak to probíhá
- Postup nahlášení se může lišit podle pojišťovny.
- Např. Generali Česká pojišťovna umožňuje nahlášení změny adresy online v klientské zóně, telefonicky nebo na pobočce.
Zařízení parkovacího oprávnění
Pokud bydlíte ve městě, kde platí parkovací zóny, můžete jako rezident zažádat také o parkovací oprávnění. Podmínky se liší podle města nebo městské části.
Jak to probíhá
- Podívejte se na webové stránky města nebo městské části, kde máte nové trvalé bydliště, a najděte informace o parkování a parkovacích zónách.
- Např. v Praze se parkovací karty vyřizují na úřadech městských částí. K vyřízení budete potřebovat občanku, velký technický průkaz a případně Potvrzení o příjmu ze závislé činnosti, pokud se jedná o služební vůz.
Zdroje: pruvodce.gov.cz, vzp.cz, generaliceska.cz